Hoe eerlijk durven we te zijn?

‹ Terug naar overzicht
Door: Gonnie van de Lang
Geplaatst op:
Herken je de volgende situatie; je krijgt vrienden op bezoek en ze geven je een cadeau om aan de gevel van je nieuwe huis te bevestigen. Je pakt het uit en denkt: ‘wat is dit lelijk’. Laat ik daar nu net niet van houden. Wat is dan jouw reactie? Geef je het cadeau terug en zeg je dat je het niet mooi vindt?

Dat heb ik niet gedaan. Ik heb hartelijk bedankt en gezegd ‘oh, wat is dat mooi’. Ik besprak later met mijn partner dat ik niet eerlijk ben geweest en dat dit niet goed voelde. We spraken af voortaan eerlijk naar onze vrienden te zijn. Je voelt de bui al hangen, een maand later krijgen we weer een cadeau voor aan de gevel. Het is niet te geloven, maar weer zeg ik ‘wat is dit mooi’, terwijl ik het niet leuk vind. Ik wil niemand kwetsen en iets waar vrienden hun best voor hebben gedaan, afwijzen. Hilarisch om nog weken over na te praten met elkaar. Herken je jezelf daarin misschien in andere situaties? Bezoek dat je liever niet wilt ontvangen, een uitnodiging voor een afspraak waar je geen zin in hebt en ga zo maar door…

Eerlijk zijn naar je klanten, durf jij dat als beroepsbeoefenaar?

Deze week belde een mevrouw voor acupunctuur. Zij wilde weten hoeveel behandelingen ze nodig heeft om van haar overgangsklachten af te komen. Mevrouw wil direct een antwoord, want dan kan ze berekenen hoeveel geld het haar gaat kosten. Op dat moment dwing ik mijzelf om heel duidelijk te zijn en deze mevrouw aan te geven dat ik eerst wil kennismaken en een anamnese afnemen. Deze eerlijkheid heeft wel als risico dat ik er geen klant bij krijg.

Eerlijk en transparant, wat is dat?

Eerlijk wil zeggen: oprecht zijn, geen leugens vertellen, of relevante informatie achterhouden voor de ander. De ander niets voorspiegelen wat niet haalbaar is. Zoals: ‘deze massage zorgt dat alle stress verdwijnt’, terwijl we weten dat dat niet haalbaar is.Transparant is de moderne term voor eerlijk zijn. Helder en open communiceren met elkaar. Eerlijk zijn wil niet zeggen dat je overal maar ongevraagd je mening verkondigt of de wereld ongevraagd wil verbeteren. We draaien er allemaal wel eens omheen. Ieder mens is wel eens niet eerlijk, toch?

Een leugentje om bestwil

Een leugentje om bestwil, daar maken we ons allemaal wel eens schuldig aan. Een klant laat trots aan mij haar permanente make-up zien en vraagt mij wat ik ervan vind. Inwendig denk ik ‘dit is mislukt, de vorm van de wenkbrauwen en de kleur zijn slecht gekozen’, toch zeg ik ‘wat fijn dat u er zo blij mee bent.’ Waarom zou ik deze mevrouw onzeker maken door eerlijk mijn mening te geven, terwijl ze alleen bevestigd wil hebben dat ze er mooi uitziet?

Ieder heeft zijn eigen waarheid

Onze deskundigheid, werkervaring en overtuigingen zorgen ervoor dat we een bepaalde mening hebben. Door dit uit te wisselen met collega’s kan het zijn dat je je mening gaat bijstellen. Vooral omdat er zoveel ontwikkelingen binnen je beroep zijn. Geef jezelf de kans om te veranderen en nieuwe overtuigingen te ontwikkelen. En misschien of regelmatig een andere mening te hebben dan de ander. Mag dat gewoon…

Eerlijk naar je klant

Binnen je werk eerlijk en oprecht zijn naar je klanten met een professionele attitude, wordt gewaardeerd. Klanten vertrouwen je daarom. Adviezen die je geeft, worden geapprecieerd. Je mening wordt gevraagd en klanten vertellen hun ervaringen aan anderen door. Uitleg over de voor- en nadelen van een behandeling of een product geven de klant de mogelijkheid om een keuze te maken. Daardoor zijn ze gemotiveerd om met jouw advies aan de slag te gaan.

Wees eerlijk naar jezelf

Wanneer je net start met je praktijk of salon heb je tijd nodig om iets op te bouwen. Vergelijk jezelf niet steeds met anderen, dat is niet eerlijk en oprecht naar jezelf toe. Vergelijk jezelf met hoe je enkele jaren daarvoor was, dat is objectief. Want buurmans gras lijkt altijd groener, maar misschien staan jouw bloemen mooier in bloei. 😄

Blijf dicht bij jezelf en voel wat goed voor je is en goed om te doen voor je klanten. Dit goede gevoel straal je uit naar je werk. Het trekt mensen aan die bij jou horen en speciaal voor jou komen.

Eerlijkheid duurt het langst

Regelmatig kijk ik naar het programma de Keuringsdienst van Waarde op NPO 3, een programma over huishoudjournalistiek. Hierin wordt gekeken wat fabrikanten ons als consument vertellen en vermelden op etiketten. De centrale vraag daarbij is, klopt het wat ze claimen? Een echte aanrader waarbij je bewust wordt gemaakt van het geknoei met voedingsmiddelen. De schijnbare, gezonde voedingsmiddelen die bij nader onderzoek kant-en-klare nep zijn.

Denk na voor je antwoord geeft

Confucius, een Chinese wijsgeer adviseerde over eerlijkheid: “Het is goed openhartig naar anderen te zijn, maar met eerlijkheid moet je voorzichtig zijn en als het mogelijk is, moet je respectvolle en aardige woorden gebruiken.”

Waardeer wanneer de ander eerlijk is

Een voorbeeld van een klant dat mij vrolijk maakte: Tijdens een vergadering waarin besluiten moesten worden genomen over een bouwproject en het inmiddels tegen vijven liep, zei een van de deelnemers: ‘Mensen ik wil graag weg, want mijn vrouw heeft de stamppot om 17.30 uur klaar staan en ik heb beloofd om op tijd thuis te komen’. Is dat niet eerlijk en oprecht? Zonder smoezen te verzinnen zegt degene dat hij zijn vrouw niet teleur wil stellen en waarschijnlijk heeft hij zin in eten. Of dit het juiste moment is? Wonderbaarlijk wordt het door iedereen geaccepteerd en men kan er om lachen. Wat is deze vrouw een bofkont met zo’n man. 😄

Mijn advies vergeef jezelf wanneer je een keer niet eerlijk bent geweest. Dat hoort bij het mens-zijn.

Veel succes en kijk ’s morgens in de spiegel en geef jezelf een grote glimlach.

Gonnie van de Lang

Gonnie van de Lang www.vandelang.nl heeft een Praktijk voor Yoga en Chinese geneeswijzen. Ze schrijft voor het magazine Massage Magazine.