Blijf positief en vol vertrouwen

‹ Terug naar overzicht
Door: Gonnie van de Lang
Geplaatst op:
De wereld staat nog steeds op zijn kop, er is chaos overal. Hoe blijf je als masseur goed in je basis, positief en vol vertrouwen? Dat is nu de grootste uitdaging.

Het coronavirus zorgt voor veel onrust, onzekerheid, er zijn veel besmettingen in de hele wereld en we weten nog niet hoe het virus zich verder gaat ontwikkelen. Daarnaast word je ook niet blij wanneer je het nieuws volgt met alle natuurrampen die er zijn van overstromingen tot aardbevingen. Daarbij komen de onlusten in Amerika rondom de verkiezingen. Vraag je je net als ik ook regelmatig af wanneer het een keer ophoudt en er weer balans en rust komt in de wereld? Onze binnen- en buitenwereld is vol onrust, we ontkomen er niet aan. 

Er zijn veel voorspellingen gedaan vanuit de Chinese en westerse astrologie over het veranderingsproces waarin wij met ons allen zitten als mensheid en dat deze tijd van chaos nodig is om weer tot zelfinzicht te kunnen komen en vanuit het ik-beeld weer terug te keren naar een wij-beeld.

Hoe hier mee om te gaan als masseur

De coronabesmettingen zijn zo hoog dat we weer midden in een lockdown zijn gekomen die enige weken kan duren. Bij het schrijven van dit blog is het 7 januari 2021. Dat houdt voor de masseur en veel andere beroepen in dat er geen werk is, geen inkomen, veel onzekerheid en misschien zelfs angst.

Misschien heb je net als ik je huis al opgeruimd, je praktijkruimte blinkend schoon, je administratie en belastingen op orde, je mailbox geordend en denk je en wat nu?

De buitenwereld denkt dat je makkelijk een steunpakket kunt aanvragen bij de gemeente voor een uitkering, maar jij weet wel beter, het is niet zo eenvoudig allemaal.

Kom in beweging

Nu is het van belang om je energie in beweging te houden en je hersenen te blijven uitdagen en prikkelen. Door beweging blijft je energie stromen en voorkom je een stagnatie met tot gevolg gezondheidsklachten. Denk daarbij aan hoofdpijn, spierklachten, stress die zich vast gaat zetten in je lijf en onrust, nervositeit en slaapproblemen kan geven.

Emotionele en mentale problemen zoals vermoeidheid, een kort lontje, mopperig en negatief en behoefte aan compensatie in de vorm van zoetigheid of alcohol kan geven.

Onrust in je systeem en malende gedachten helpen je niet om in balans te komen/blijven.

En geloof mij, die aap in je hoofd, de zogenaamde ‘monkey mind’ smult van dit soort situaties, want er kunnen nu veel rampscenario’s worden bedacht. Nu is het van belang om mindfulness toe te passen en vooral tegen jezelf te zeggen:

Hoe overtuigend gedachten ook lijken te zijn: ze zijn niet waar!

Ik kan mijn gedachten niet stoppen, maar ik kan wel stoppen met ernaar te luisteren en ze als werkelijkheid te beschouwen!

Ik hoef mijn gedrag er niet van af te laten hangen.

 

Wees creatief

Neem de tijd om in deze tijd heel bewust voor jezelf keuzes te maken en te kijken waar je je kunt ontwikkelen en uitdagen. Momenteel zijn er veel webinars te volgen, veel firma’s en beroepsverenigingen bieden deze gratis aan en er zijn opleidingen voor gereduceerde prijzen. Zoek voor jezelf thema’s uit die verdieping geven. Zo zijn er webinars over het versterken van de mentale gezondheid, het verbeteren van de weerstand, voeding en voedingssuppletie, het gebruik massageoliën, een website of nieuwsbrief ontwikkelen, zakelijk gebruikmaken van Facebook en ga zo maar door.

Op massagegebied zijn er ook genoeg uitdagingen. Je kunt je nieuwe massagetechnieken vaardig maken, je kennis en vaardigheden uitbreiden op het gebied van massage zoals een guasha gezichtsbehandeling, een voet- en onderbeenmassage, een bindweefselmassage, een hotstone massage. Gespecialiseerde massagetechnieken bij bepaalde klachten zoals hoofdpijn, rugklachten, artrose, of schouderklachten. Er is keuze genoeg. Kijk waar je interesse naar uitgaat, welke doelgroep je hiermee kunt bereiken en wat je wensen op dat gebied zijn. Denk aan kansen en niet aan beperkingen. 

Het oefenen van massagetechnieken is in een lockdown een uitdaging. Toch zijn ook daarvoor volop mogelijkheden. In je directe omgeving zijn er altijd mensen waarop je kunt/mag oefenen.

Bekijk vakliteratuur en lees (oude) vakbladen nog eens goed door voor tips. Blijf je kennis up to date houden. Door je te blijven ontwikkelen worden je hersenen geprikkeld, krijg je inspiratie en word je creatief en dat voorkomt stress.

Bewust omgaan met de cirkel van invloed

Onze gedachten zijn van invloed op stress.

‘Niet de dingen zelf maken de mensen van streek maar hun denkbeelden’.

Daarom is het van belang om te kijken naar waar je blij van wordt.

  • Wat geeft je positiviteit en een goed gevoel?
  • Hoe kun je zorgen voor een balans tussen activiteit en rust?
  • Hoe kun je het teveel aan coronaprikkels beperken?

Tips 

  • Ga de natuur in en zorg voor beweging op de fiets of wandelen. 
  • Zorg voor frisse lucht en zuurstof.
  • Let op je ademhaling en zorg voor adem- en ontspanningsoefeningen. Zie de link in dit blog voor gratis door mij ingesproken oefeningen. Regelmatig oefenen zorgt voor stressreductie. Yoga nidra is een fantastische yogavorm die daarbij helpt.
  • Beperk het kijken naar al het coronanieuws.
  • Zorg voor positieve mensen in je omgeving en doe af en toe lekker gek, ga zingen, fluiten en dansen dan ontlaad je je stress.
  • Stel jezelf onderzoekende vragen zoals ‘is het realistisch wat ik op dit moment denk?’, ‘zijn er alternatieven?’, ‘helpen deze denkbeelden mij en wat levert het mij op?’.
  • Maak gebruik van mindfulnesstechnieken. Er zijn veel gratis apps te vinden met oefeningen.
  •  Zorg voor gronding en aarding door heel bewust je voeten te masseren en voetoefeningen te doen. 
  • Neem de tijd om jezelf extra te verwennen.
  • Vermijd compensatiegedrag in ongezond eten en een hoog alcohol gebruik.
  • Houd contact met collega masseurs en wissel tips uit met elkaar.
  • Houd contact met je klanten/patiënten door ze regelmatig en na iedere persconferentie een mail te zenden om ze te informeren.
  • Schrijf een mail of nieuwsbrief met algemene tips en geef de link naar de gratis oefeningen door.

 

Ieder mens heeft nu behoefte aan tips en tools om stress te reduceren. Van mijn yogacursisten en mensen uit mijn praktijk heb ik veel mails ontvangen met blije en positieve reacties over het effect van de oefeningen. Ik ben daarom blij verrast hoeveel mensen regelmatig oefenen en de oefeningen zelfs doorgeven aan familie en vrienden. Stressreductie bereik je alleen door regelmatig te oefenen en te blijven oefenen. De ademoefeningen kan je later, wanneer je praktijk weer start, zelfs inspreken wanneer je je klant na de massage even laat nagenieten en ontspannen. Dit geeft een meerwaarde aan je behandeling.

Mindfulness is eenvoudigweg 
je bewust zijn van wat er precies nu gebeurt, 
zonder te wensen dat het anders was;
Te genieten van het plezierige 
zonder je eraan vast te klampen 
als dat verandert (want dat zal het); 
Verkeren met het onplezierige 
zonder de angst dat het altijd zo zal blijven 
(want dat zal niet zo zijn).
James Baraz

 

Tot slot

Accepteer de dingen die er op dit moment op je pad komen, hoe moeilijk het ook is. Het is zoals het is. En weet dat ‘achter de wolken de zon schijnt’ en dat het uiteindelijk weer goed komt!

Veel succes en kijk ’s morgens in de spiegel en geef jezelf een grote glimlach.

Gonnie van de Lang

Gonnie van de Lang www.vandelang.nl heeft een Praktijk voor Yoga en Chinese geneeswijzen. Ze schrijft voor het magazine Massage Magazine.

Gonnie heeft op soundcloud diverse adem- en ontspanningsoefeningen geplaatst.

Meer blogs lezen van Gonnie? Je vindt ze hier.