Oefeningen voor de schouders

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
Als masseur gebruik je je lijf iedere dag intensief. Reden te meer om de spieren en gewrichten zo soepel en krachtig mogelijk te houden. Fysiotherapeut en manueel therapeut Erwin Franken van Fysiotherapie Franken geeft tips om schouderklachten te voorkomen of in de kiem te smoren.

Oefening 1
Doe een push-up (foto 1a), maar druk je rug verder uit dan gebruikelijk (foto 1b). Bij deze ‘plus variant’ worden de spieren in de schouderbladen extra aangespannen. Je kunt deze oefening op de grond op een matje doen, of zoals op de foto terwijl je op een bankje steunt. Deze laatste variant is minder zwaar.

Oefening 2
Ga met je rug naar een wandrek of deur staan en houd je met de rechterhand met de handpalm naar boven vast aan het rek of de deurklink. Vervolgens maak je een kleine stap naar voren en rek je de voorzijde van de bovenarm (biceps). Houd deze rekpositie tien tellen vast. Laat los en herhaal. Wissel hierna van kant.

Oefening 3
Deze oefening is voor het rekken van de achterzijde van je bovenarm (triceps) als schouders van belang. Ga goed rechtop staan en breng je rechterhand bovenwaarts tussen je schouderbladen. Houd met je linkerhand je rechter elleboog vast maar ga niet trekken of duwen. Houd deze houding tien tellen vast en laat los. Herhaal meerdere keren en wissel dan van kant.

Oefening 4
Bij deze oefening rek je de zijkanten van de schouders (deltoideus). Leg je rechterhand op je linkerschouder en houd losjes vast met je linkerhand. Herhaal meerdere keren en wissel dan van kant.

Met dank aan tekstschrijver Daphne Doemges-Engelen en fysiotherapeut en manueel therapeut Erwin Franken van Fysiotherapie Franken.